גיוס משקיעים זו משימה הכי פחות ברורה לנו, היזמים הצעירים. בייחוד אם הוא חלק מתהליך הפיתוח או העיצוב. שזו עיקר הבעיה שלי, אני גם היזם וגם מי שבונה את השירות\המוצר ומאוד קשה להרים את הראש ומהמסך ולהחליט להיות "איש עסקים".
למה התכוונתי שאמרתי "איש עסקים"? נראה לי לזה שצריך לדבר יותר ולמכור את הרעיון \ המוצר \ השירות ובכלל לגשת לפרויקט מנקודת המבט של עסק ולא ממבט של מפתח מוצר (שזה רק מחלקה אחת בתוך עסק). אני לא מתיימר להיות איש עסקים אבל החיים שלי כיזם הלימדו אותי מה עובד ומה לא עובד בעולם העסקים שכיזם אתה בהחלט חלק מהעולם הזה.
למה החלטתי לכתוב מדריך גיוס משקיעים?
מכוון שעברתי על הרבה מקורות ברשת ולא מצאתי מדריך כמו שצריך בנושא (ועוד בעברית בכלל המידע אמורפי לחלוטין). אני לא גייסתי עדיין אבל אני בכוון הנכון, וכבר עברתי שנים של ניסיונות ושותפיות וכן מגעים עם משקיעים ושיחות רבות עם חברים שגייסו ואני יודע שיש לי הרבה נסיון שמספיק למדריך מקיף וכמובן שבאחד הפרטים במדריך עוד תשמעו על הגיוס הראשון שלי! (אמןןןןןןןןןן!!) . אז תהנו מהמדריך ותפיקו את המיטב וכמובן שיהיה בהצלחה בגיוס משקיע!!.
מי הם המשקיעים?
חשוב מאוד לדעת עם מי אתם הולכים להיפגש במטרה לגייס. גיוס כסף זה בדיוק כמו מכירה, למעשה זו מכירה לכל דבר, אם לא הצלחתם להסביר את התועלת שיש במיזם שלכם לאדם היושב מולכם, כנראה שתזרו הביתה בידיים ריקות. לכן תכירו היטב את אופי המשקיעים, מי הם, בני כמה, מה הופך אותם ל"משקיעים" וכמובן מה מעניין אותם לשמוע (רמז: כסף).
סוגי משקיעים ושלבי גיוס והקשר בניהם
יש כמה קבוצות של משקיעים המתאימים לשלבים שונים של גיוס, להלן קבוצות המשקיעים:
- אנג'לים - משקיעים "קטנים" המגיעים בשלב גיוס מוקדם כגון SEED או PRESEED. מדובר בהשקעות של עד 500,000$ . כמובן שיש פעמים שאנגלים משקיעים גם 1,000,000$ לפרויקט בשלב הSEED אבל זה נדיר.
- קרנות הון סיכון (VC) - משקיעים כבית השקעות, לרוב משקיעים בשלבים מתקדמים של סבב A , סבב B וכו... סכומים גדולים מאוד, מדובר על עשרות מליוני דולרים.
אלו סבבי גיוס קיימים:
- PRE SEED - גיוס ראשוני שכנראה עוד יהיה בשלבים התחלתיים מאוד של המיזם. סכומי השקעה בסבב זה יגיעו ל100,000 דולר במקסימום (חוץ ממקרים נדירים)
- SEED - גיוס שני אם כי לרוב זהו הגיוס הראשון מכוון שלרוב היזמים ממנים את תחילט הפרויקט וכך "קופצים" לשלב מתקדם בפרויקט המתאים לסבב זה.
- ROUND A - סבב גיוס A הוא גיוס מגופים, משיקים שיושבים על קרן של מאות מליונים, בסבב זה, הגיוס גדולים, מדובר במליוני דולרים עד עשרות מליונים.
- ROUND B ,C - הסבבים הבאים ממשיכים בגיוסי ענק של עשרות ומאות מליונים ואלו שלבים מתקדמים מאוד ואני לא מכיר עדין את כל המידע עליהם אבל מה שבטוח השקעות אלו נעשות בסטארטאפים שהם כבר חברות מבוססות עם מחזורי רווח גדולים מאוד.
מה קורה עם שוק המשקיעים בישראל?
יופי שדיברנו על כספים גדולים וגיוס סבב A והכל אבל בואו ניגע רגע בקרקע! בואו נדבר על מה קורה באדמת ישראל ומה קורה איתי כרגע שאני מחפש השקעה לפרויקט שלי בסבב SEED . מה עושים בעצם?
- אחרי שהבנו באיזה סטטוס המיזם נמצא אפשר להבין בקלות איזה סוג של משקיעים מתאים לנו כרגע וזה הזמן ללמוד עליהם ולהתחיל לאתר אותם.
- לבנות תשתיות מנייר - ארכיב על זה בהמשך.
איפה אתם נמצאים אנגלים נחמדים?
אז גם אני התחלתי לחפש רשימות של משקיעים וגם איתרתי אותם בפייסבוק \לינקדאין ושלחתי להם הודעות ואפשר להגיד שזה הביא תוצאות אבל זה לא הכל. קודם כל תגדירו כמה כסף אתם צריכים? ניקח אותי לדוגמה, אני מחפש כרגע אנג'ל שישקיע כ240,000 שח, השקעה שתספיק לשנה, ותביא את המיזם שלי לעסק ריווחי מאוד. בשביל לגייס 240,000 מה כבר צריך לעשות הריי מדובר כאן בסכום קטן מאוד יכול להיות שאפילו לאבא שלכם יש את הכסף הזה בבנק הכסף בבנק רק נשחק (או מרוויח כלום מכלום). אז אני למדתי שהכי טוב זה לבנות פיץ ממש קצר ומפתה ולדבר אותו בכל הזדמנות אפשרית. למה לעשות זאת? כי רוב באנגלים לא מחכים שיפלו עליהם פניות בפייסבוק, הם לרוב משקיעים בפרויקטים שהגיעו אליהם דרך מישהו שהם כבר מכירים, תתפלאו לגלות כי גם סבלנותם בפגישה תהיה אחרת לחלוטין!. אז החלטתי לדבר עם כולם, אפילו עם הרופא שיניים שלי שכבר ממתין לפגוש אותי ולשמוע מה יש לי להציע לו. ואם הסוכן ביטוח שלי, שאמר כי יש לו מכרים רבים שמחפשים השקעות מעניינות והוא ישמח להפנות אותי וככה אתם מתחילים ליצור קשרים ופגישות שב100 אחוז אני אומר לכם שפגישות אלו יהיו הרבה יותר חמות מכל רשימת אנגלים שתמצאו ברשת. אבל לא אחסוך זאת ממכם וכן שווה לפנות גם לאנגלים מהרשמיה - רשימת אנגלים.
תשתיות מנייר
קצת מוזר לקרוא לזה כך אבל זה מה שזה! בהתחלה אמרו לי "אם אתה רוצה ללכת למשקיע אתר צריך וואן-פייג, תוכנית עסקית, מצגת, אסטרטגיה שיווקית ובלה בלה בלה...."
אחרי איזה 10 פעמים שהכנתי את החומרים שוב ושוב, נפל לי האסימון, שכל עסק\מיזם חייב שיהיה לו תוכנית עסקית ואסטרטגיה שיווקית ומדדי תפוקה והוצאות! את האנגל או המשקיע זה אבל אנחנו לא אמורים לעשות זאת בשבילהם אלא בשביל תשתיות העסק שלנו, זה למעשה המפה שלנו שמנחה אותנו כיצד לפעול ומה לעשות ומתי. המשקיע מצפה לראות סיכום של תוכניות אלו, ובכך להכיר את הביזנס. זה יותר בשבילנו ולא בשביל המשקיע. כי אחרי שהמשקיע קרא את הוואן פייג שלכם, לרוב הוא ירצה לפגוש אתכם ולא יעניין אותו כלל כמה דברים או איזה יופ עיצבתם את המצגת. אז תשתדלו מאוד שיהיה לכם:
- תוכנית עסקית - נטו בשבילכם ובשביל המיזם שלכם. (במהשך המדריך אתן טיפים איך לבנות תוכנית עסקית)
- וואן פייג- סיכום של התוכנית העסקית במקום שהמשקיע יעבור על כל התוכנית שלכם(מה שהם אף פעם לא עושים) יש לו סיכום תמציתי ושיווקי שצריך לגרות אותו לתאם לכם פגישה. (בהמשך המדריך)
- מצגת (גם בהמשך)
- פיץ (הצגת המיזם באלפה) - לדעתי מי שרשם תוכנית עסקית לעסק שלו ולא למשקיע לא צריך שום פיץ כי הוא ידע מה לענות ולא יתקע בשום שאלה שישאלו אותו (בהמשך המדריך).
סיכום הקדמת המדריך לגיוס משקיעים
פוסט זה הינו הקדמה למדריך גיוס המשקיעים ולכן הוא מעט ארוך, בפוסט הבא נדבר על שאלות שמשקיעים שואלים. פוסט קצר, ענייני ובעל ערך אדיר שיחסוך לכם הרבה גימגומים כי משקיעים אוהבים להתקיל אותנו היזמים.
עבור לפוסט הבא - איזה שאלות משקיעים שואלים
יש לך מה להגיד? אשמח לתגובה