Skip to content

נגישות אתרים

הקדמה

ביום שישי ה25.10.2013 יצא חוק חדש שהולך לשנות את חוקי האינטרנט לכולנו. מעצבים מתכנתים וכול נותן שירות אחר באתרי אינטרנט יהיה חייב לדעת כיצד להנגיש אתר לפי התקנות, אחרת הוא חשוף לתביעה. כמו-כן גם בעלי האתרים שהוקמו לפני תאריך זה יהיו חשופים לתביעות. כמעט כל אתר (אתרים ציבוריים שמספקים מוצרים או שירותים או מידע), להיות נגיש לאנשים בעלי מוגבלויות. במידה ויש לך אתר שנבנה לפני תאריך זה, יהיה עליך להנגיש אותו תוך 36 חודשים, ואם לא יונגש יהיה עליך לשלם קנס של 50,000 ש"ח.

 

תקן 5568 - נגישות תוכן באתר אינטרנט

מכון התקנים פרסם תקן חדש: "קווים מנחים לנגישות תכנים באינטרנט". תקן זה מחייב כל אתר (כמעט) להיות נגיש לאנשים בעלי מוגבלויות. התקן נכתב בהשראתו של ארגון האינטרנט העולמי http://www.w3.org) W3C).  התקן מוסבר ומפורט במסמך "קווים מנחים לנגישות תוכן באתר אינטרנט"(קובץ PDF). התקן מחייב רמת תקינות של AA לפחות. רמה זו יכולה להגיע עד AAA (מדד נגישות ברמה הגבוהה ביותר).

 

אתרים החייבים להיות נגישים

כל אתר שמספק מידע לציבור הרחב, כולל אתרים פרטיים, אתרים של עסקים, אתרי ממשלה ועוד..  כל אחד מהאתרים יצטרך לעמוד ברמת נגישות של לפחות AA. במקרים מסוימים של אי יכולת התאמה או בשל נטל גדול מידיי, ינתן אישור מיוחד לרמת נגישות A.

 

איך להנגיש את האתר

יש הרבה פרמטרים מאוד פרמטרים שיש להתייחס אליהם, אם כי זה לרוב קשור לבניית קוד האתר. מכיוון שאינני מתכנת אני לא ירשום את כל הפרמטרים כי יכול להיות שאני יפספס משהו או לא ירשום אותו כמו שצריך לכן לא אקח את האחריות. בכל מקרה רק תדעו שמדובר בעבודה דקדקנית ומקצועית. בעלי אתרים צריכים לקחת ייעוץ מאיש מקצוע בנושא שכמובן יוכל גם להתחייב להם ולהשיג אישור ממכון התקנים, לאחר האישור יוכל האתר לשים בתחתית האתר אייקון או טקסט שהאתר נגיש לאנשים בעלי מוגבלויות. מה אנחנו בתור מעצבים צריכים לשים דגש? אנחנו חייבים גם כן לקחת אחריות ודעת בדיוק מה דורשים מאיתנו החוקים הללו, אחרת אנחנו עלולים לגרום ללקוח שלנו צרות צרורות ואף לנו!. הקווים המנחים לעיצוב בעל נגישות אתרים הם:

1. שימוש בצבעים - יש להימנע מרקע בעל מגוון צבעים, חשוב לשמור על נקיות רבה וקונטרסט בין הטקסט שיושב על גבי הרקע. במידה והצבע הטקסט יהיה בחלקו על רקע שיהיה בגוון דומה או לא מספיק קונטרסט, האתר לא יוכל לעמוד בתקן!. מומלץ לבדוק את תקינות הקונטרסט בין הרקע לצבע הטקסט בעזרת הכל הזה: http://juicystudio.com/services/luminositycontrastratio.php#specify. תוכלו באמצעותו לקבל את ממד הנגישות על השילוב בין הצבעים. דוגמה:

אתר לא מונגש
התאמת צבעים חלשה, לא עומד בתקן נגישות אתר אינטרנט
נגישות מלאה לאתר אינטרנט
התאמת צבעים טובה מאוד, עומד בתקן נגישות אתר אינטרנט. דירוג AAA

בנוסף חשוב לדעת מתי אין צורך להקפיד על הקונטרסט, וזה במקרים הבאים:

- אם הטקסט שבוא אתם משתמשים הוא גדול דיו (מעל 14pt) והוא מודגש אפשר לבחור ביחס קונטרסט נמוך יותר.

- אם הטקסט הוא חלק סימול או לוגו וכדומה אין כל דרישה לקונטרסט.

שימוש בשילוב צבעים במשפט אחד עלול לבלבל את עיוורי הצבעים. הם אינם רואים כמונו את הצבעים ויש לעשות הבדלה מקצועית בשביל לתת יכולת הבנה גם לאנשים אלו. למשל, אם אני רוצה לרשום משפט שחלקו בצבע אחד וחלקו השני בצבע אחר על מנת להדגישו. בעיניי עיוור צבעים הבדל זה לא יתקבל ולכן יש גם כאן לתת קונטרסט חזק על מנת שאותו בנאדם יוכל להבין את התוכן בצורה הרצויה.

 

2. שימוש בתמונות עם טקסט - יש לשים על כך חשיבות. במידה ויש טקסט על גבי תמונה יש לשמור על יחס הוגש של קונטקסט (בהתאם לגודל כמובן). יש עדיפות גבוהה לשים טקסט חיי כמה שרק אפשר. גם על גבי תמונות וגם על כפתורים.

3. שימוש באנימציות - מומלץ להימנע אבל אם בכל זאת רוצים לשים יש לשמור על אפקטים עדינים ללא הבהובים שעלולים לגרום לאפילפסיה, בנוסף יש לשים תיאור טקסטואלי של ההתרחשות במוצג ואפשרות לעצור או להעביר אחורה וקדימה.

 

4. כלי ניווט באתר - ניווט ברור ונוח למשתמש הוא כלל נוסף שיש להתייחס אליו בעיצוב בעל נגישות לאנשים עם מוגבלויות, יש לשים באתר יכולת ניווט ברורה ויכולת זיהוי בהיררכיה היכן הגולש נמצא (פירורי לחם). כמו כן יש להוסיף יכולות התמצאות באתר, למשל: חיפוש, מפת אתר, רשימת קישורים מסודרת לפי נושאים, תגיות ועוד..

5. קישורים ברורים - יש לבצע הבחנה בין קישור ע"י צבע, קו תחתון וצבע במעבר עכבר, או כל דרך שתבדיל את הקישור הנמצא בתוך הטקסט.

6. היררכיה בין כותרות ורווחי אלמנטים - אם יש כותרת ראשית היא חייבת להיות ברורה כראשית, ולא קטנה מדי או בעלת רווחים זהים כמו בכותרת משנית. הרווח שיש בין הטקסט לכותרת הראשית יהיה גדול יותר מרווח בין טקסט לכותרת משנית שבתוכה.

7. יש לארגן את המרכיבים באתר בצורה ברורה. תעשו את זה על ידי שאילת השאלות: "מה הכי חשוב?" , "מה יותר חשוב ממה?" , "מי שייך למי?" , "מי זהה למי?" , "מה שונה ממי?" . כך שה"גריד" של האתר יהיה ברור כמה שיותר מבחינת השימוש בו וחלוקת המרכיבים בו.

 

 

 

יש לך מה להגיד? אשמח לתגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כל הזכויות שמורות Go-Gui.co.il