חווית משתמש, או באנגלית User experience, או בקיצור UX, הוא מושג שהומצע באמצע שנות ה90. ע"י דונלד נורמן. המושג מתאר את החוויה, התחושה שאדם חווה באינטראקציה מול שימוש במערכת ממוחשבת. זה יכול להיות אתר, אפליקציה, מערכת ההפעלה של המחשב שלכם ועוד... (אפשר להשתמש במושג גם בדברים אחרים, למעשה כמעט בכל דבר, שימוש באייפון לעומת אנדרואיד, העכבר של המחשב, המקלדת, השולחן והכיסא בבית קפה, צורת ההגשה של המנה שזה עתה הגישו לי... לכל דבר יש חווית משתמש..).
קצת על הוגה המושג ד"ר דונאלד נורמן
ד"ר נורמן עוסק בחקר מדע הקוגניציה. נורמן היה מהראשונים שייחסו חשיבות לעיצוב מותאם לסוגי משתמשים שונים, נורמן הבין שאופי המשתמש הוא הצעד הראשון של כל מעצב בכדי ליצור חווית המשתמש איכותית. נורמן המציא כמה חוקים בסיסיים, את החוקים הללו יש לממש בכל עיצוב על מנת לספק עיצוב בעל חווית משתמש גובהה.
עקרונות העיצוב על פי נורמן
נורמן התבסס על חוקים שהיום מנחים כל מעצב מקצועי. והם:
- נראות (Visibility) - הדברים העקריים, צריכים להיראות לעיין בצורה ברורה. לדוגמה: באתר של airbnb, אפשר לראות כי החיפוש הוא החלק שהם בחרו להראות (להבליט).
- אפשור\הגבלות (Affordence) - להציג למשתמשים מה מתאפשר להם לעשות. למשל, שוב אשתמש בדוגמה של Airbnb , המשתמש מבין מה מתאפשר לו לעשות בעזרת אובייקטים מוכרים, כרמזים, כך שהמשתמש יוכל להבין מה הוא יכול לעשות,למשל כפתור הפליי יפעיל וידאו (אם לא היה את הכפתור כנראה שהוא לא היה מבין). לחיצה על החיפוש (המשתמש מבין שמדובר בכפתור), בחירת השדות לחיפוש מותאם. במידה והמשתמש לא בחר אזור, המערכת תנחה אותו כיצד תתאפשר הפעולה. ישנם דברים שהמשתמש לא יכול לעשות. שיש להגבילו, לצורך הדוגמה, כפי שראיתי באיור הקודם, אין אפשרות להשתמש בחיפוש אם לא נגיד נתונים.
- מיפוי (Mapping) - המשמעות של מיפוי בעשייה העיצובית לפי נורמן, היא היכולת שלנו כמעצבים ליצור, קשר בין הפקודות שיש ליוזר לבצע באתר ובין התוצאה של הפקודות. יש לדאוג כי כל פקודה באתר תהיה ברורה למשתמש עוד לפני שיבחר לבצע את הפעולה, אם זה בעזרת טקסטים או אינפוגרפיקה (אייקונים למיניהם).
- פידבק (Feedback) - חשוב מאוד לתת פידבק למשתמשים, בכל פעולה שהם עושים באתר, זה יכו להיות פופ תודה, צבע משתנה של כפתור, אייקון טעינה ועוד..
אלו עקרונות בסיסיים בUI וב UX (מאמר עם ההבדלים בין UI UX למי שלא סגור מה ההבדל), חובה ליישם בכל עיצוב. הרעיון מאחורי מידע זה הוא ליצור למשתמשים חוויה, החוויה היא רגש, רגש חיובי (אנחנו לא רוצים לעצבן את הגולשים שלנו עם המערכת שבנינו עבורם כי הם יתרחקו ממנה), לכן ככל שנייצר ממשק נקי, שמגיב למשתמש בצורה ברורה, פלוס עיצוב יפה ונעים לסוג הגולשים המיועד, נקבל את החוויה וכמובן הצלחה של הממשק שעיצבנו.
ממליץ לכם לצפות קצת בנורמן בהרצאות שלו:
הוא מלא השראה! מקווה שנהנתם מהפוסט הזה. הוא יהיה לכם לעזר רב.
יש לך מה להגיד? אשמח לתגובה